D-vitaminbrist knyts till allergier (från nr.3)
För låga halter av Vitamin D kan öka risken för barn och ungdomar att utveckla allergier. Detta konstaterar forskare vid Albert Einstein College of Medicine, Yeshiva University i New York.
Under studien genomfördes blodserumtester på 6 500 personer. Universitetets chefsforskare, Michal Melamed, kommenterar studien: ”Detta är en bit av pusslet, ett första steg. Det är inte den definitiva studien för att bevisa sambandets omfattning men däremot en av de första riktigt stora studierna som visar att det finns ett samband. Det finns också många andra anledningar att se till att barn och ungdomar får i sig tillräckligt med vitamin D, inte minst för att bevara en god benhälsa.”
Melameds team tog inför studien blodserumprover på mer än 3 100 barn och 3 400 vuxna under 2005-2006. Som barn och ungdomar kategoriserades medverkande i åldrarna 1–21 år. D-vitaminer finns i två olika varianter. D3 bildas från kolesterol i huden när den utsätts för solljus, särskilt UV-strålning (även solarium), men kan även fås via maten. Naturliga källor är bland annat fiskleverolja, fet fisk, lever, äggula och mejeriprodukter. Eftersom Vitamin D3 är fettlösligt förekommer det inte naturligt i lättmjölk och mellanmjölk, där det mesta av grädden tagits bort. Därför är det vanligt att dessa mjölksorter berikas med vitamin D3 vid mejerihanteringen. Samma sak gäller för margarin, som ju i matlagning ersätter smör som naturligt innehåller vitamin D3. Vitamin D2 kan endast fås via maten, och då främst från grönsaker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar